Zbliża się termin Self Assessment. Kto musi złożyć deklarację podatkową?

Pozostało niecałe 50 dni na złożenie zeznania podatkowego w Wielkiej Brytanii.  Kto musi złożyć Self Assessment w 2024 i co należy zamieścić w deklaracji? 

Kiedy należy złożyć Self Assessment w 2024?

W Wielkiej Brytanii do wyboru podatników są dwa terminy na złożenie Self-Assessment. Termin na wysłanie zeznania podatkowego w formie papierowej mija w dniu 31 października. Termin na wysłanie zeznania podatkowego przez internet mija w dniu 31 stycznia.

Ostatni dzień stycznia to także ostateczny termin na zapłatę należnego podatku. Z kolei 31 lipca mija termin zapłaty zaliczki podatku na poczet bieżącego roku podatkowego, ale dotyczy to wyłącznie podatników, którzy w poprzednim roku zapłacili więcej niż 1000 funtów z tytułu podatku.

- Advertisement -

Kto musi składać Self Assessment w Wielkiej Brytanii?

Self Assessment to sposób rozliczania podatków dla osób, które nie są objęte standardowym systemem dla pracowników czyli PAYE (Pay As You Earn). Innymi słowy, jeśli podatku nie odprowadza za ciebie pracodawca, musisz sam deklarować swoje dochody za pomocą Self Assessment.

Do złożenia Self Assessment zobowiązani są m.in.:

  • Osoby samozatrudnione – każdy, kto prowadzi działalność gospodarczą jako sole trader i osiągnął dochód powyżej £1,000.
  • Osoby z dodatkowym dochodem – np. wynajem nieruchomości, dywidendy, odsetki bankowe, czy dochody z zagranicy.
  • Dyrektorzy spółek – chyba że ich dochód jest opodatkowany wyłącznie w ramach PAYE.
  • Osoby zarabiające powyżej £100,000 rocznie.
  • Osoby otrzymujące Child Benefit – jeżeli ich dochód przekracza £50,000 (High Income Child Benefit Tax Charge).
  • Influencerzy i freelancerzy – osoby uzyskujące dochód z działalności online, w tym z platform takich jak YouTube, TikTok, czy Etsy.

Czy w 2024 roku obowiązuje już MTD dla samozatrudnionych?

MTD (Making Tax Digital) ma zastąpić obecny system składania rozliczeń między innymi dla self-employed i landlordów. Wprowadzenie systemu jest zapowiadane od kilku lat, jednak termin przedłuża się. MTD wiąże się z dodatkowymi obowiązkami, bowiem właściciele nieruchomości i osoby samozatrudnione będą musiały składać oświadczenia kwartalnie. Będą oni również musieli złożyć ostateczną deklarację na koniec roku, która zastąpi obecne zeznanie podatkowe w styczniu.

Oznacza to konieczność składania większej ilości deklaracji podatkowych niż obecnie. Jedna HMRC potwierdził, że wszystkie firmy i właściciele nieruchomości zarabiający ponad 50 000 funtów będą musieli dołączyć do MTD dopiero od kwietnia 2026 roku. Próg ten spadnie następnie do 30 000 funtów w kwietniu następnego roku. Tak więc w obecnym, 2024 roku oraz kolejnym, osoby samozatrudnione jeszcze unikną MTD.

Kary za złożenie deklaracji po terminie

Kary za złożenie dokumentów Self Assessment po terminie przedstawiają się następująco:

1 dzień – 100 funtów;
3 miesiące – 10 funtów kary dziennie przez okres do 90 dni (maksymalnie 900 funtów);
6 miesięcy – 5% należnego podatku lub 300 funtów (w zależności od tego, która kwota jest wyższa);
12 miesięcy i później 5% należnego podatku lub 300 funtów (w zależności od tego, która kwota jest wyższa).

Ale to jeszcze nie wszystko. Urzędnicy HM Revenue & Customs mogą nałożyć na podatnika dodatkową karę, jeśli uznają, że celowo zataja on informacje o należnym podatku lub próbuje uniknąć jego zapłacenia.

W przypadku niezapłacenia podatku w terminie, kary przedstawiają się następująco:

30 dni – kwota kary wyniesie 5% należnego podatku;
6 miesięcy kwota kary wyniesie 5% podatku należnego w tym terminie;
12 miesięcy i później – 5% podatku należnego w tym terminie.

Deklaracja Self Assessment – co jeszcze musisz wiedzieć?

Każdy podatnik musi także pamiętać o tym, że gdy ustaje jego obowiązek składania deklaracji HMRC Self-Assessment i opłacania z tego tytułu podatku, musi się on wyrejestrować z takiego obowiązku. Dotyczy to w szczególności osób, które pracowały w oparciu o samozatrudnienie i wróciły do kraju pochodzenia. W tym wypadku bowiem nie wystarczy się rozliczyć z HMRC przed wyjazdem z UK, bo urząd będzie się domagać kolejnych rozliczeń i nawet przy zerowych przychodach będzie naliczać kary.

Rozliczenia Self-Assessment nie powinny zostawiać na ostatnią chwilę przede wszystkim osoby, które jeszcze nigdy nie rozliczały się przez internet. Trzeba bowiem wiedzieć, że podatnik musi uzyskać kody aktywacyjne do konta, a to może potrwać nawet 3 tygodnie.

Google Logo Dodaj "Polish Express" do preferowanych źródeł Google + Dodaj źródło

Zobacz także

Średnio 855 funtów do zwrotu z HMRC. 730 000 osób nie upomina się o pieniądze

Aż 730 000 gospodarstw domowych w Wielkiej Brytanii nie upomina się o pieniądze w ramach zwrotu podatku z HMRC.

Inspektorzy z HMRC będą sprawdzać domy pod kątem wyższego podatku

Inspektorzy z HMRC będą sprawdzać domy w całej Wielkiej Brytanii, aby ustalić, czy ich właściciele powinni płacić wyższy podatek.

Paradoks pomocy zostaje na kolejne dwa lata. DWP daje, HMRC zabiera

Winter Fuel Payment w 2026/2027 pozostaje realnym wsparciem dla milionów starszych osób. Natomiast dla emerytów z dochodem powyżej £35 000 sytuacja wygląda inaczej.

HMRC zwróci emerytom 19 mln funtów z tytułu nadpłaconego podatku

Ponad trzy miliony osób, które zapłaciły zbyt wysoki podatek od państwowej emerytury, otrzymają zwrot pieniędzy z HMRC.

Sprawdź swój kod podatkowy. Miliony pracowników w UK tracą setki funtów miesięcznie

Dla osób, które płacą zbyt wysoki podatek, może to oznaczać odzyskanie pieniędzy. Dla tych, którzy płacą zbyt mało — uniknięcie nieprzyjemnej niespodzianki w postaci wysokiego rachunku od HMRC.

Nasza misja

Polish Express to rzetelne źródło informacji dla Polaków za granicą. Publikujemy wyłącznie sprawdzone wiadomości. Dowiedz się, jakie są nasze zasady redakcyjne!

Teksty tygodnia

Koniec z pokazywaniem paszportów na lotniskach. Wielka rewolucja w UK

Podróże z Polski do UK staną się znacznie szybsze....

„Lalka” wchodzi do brytyjskich kin. Polska superprodukcja z Dorocińskim i Kondratem już od 9 października

„Lalka” w kinach w UK od 9 października. Marcin Dorociński jako Wokulski i Marek Kondrat jako Rzecki. Sprawdź listę kin i bilety.

Ile gospodarstwa domowe w UK straciły na kryzysie?

W ciągu pięciu lat Wielka Brytania doświadczyła wzrostu cen odpowiadającego skali typowej dla trzynastu lat. Ile zatem gospodarstwa domowe straciły na kryzysie?

Coraz więcej osób otyłych wymaga pomocy strażaków. Kto za to płaci?

Brygady strażaków poświęcają wiele godzin ze swojego cennego czasu...

Pomoc w opłaceniu rachunków za energię dla mieszkańców Wysp

John Healey, planuje w tym miesiącu interwencję mającą na celu pomóc gospodarstwom domowym w opłaceniu coraz wyższych rachunków za energię.

Praca i finanse

Kryzys w UK

Styl życia

Życie w UK

Londyn

Crime

Zdrowie